Uutuus! Steinerforumilta voi tilata yksittäisiä kursseja ja/tai kurssikokonaisuuksia opettajankokouksiin ja /tai teso-päiviin syksystä 2024 alkaen hintaan 180 €+ matkakorvaus/ opettajainkokous. Isommista kokonaisuuksista voidaan sopia erikseen. Alustavat tiedustelut Emmi von Gruenewaldtilta emmivongruenewaldt@gmail.com
VIRTAA — STEINERPEDAGOGIIKAN KIERTÄVÄ LUENTOSARJA
VIRTAA on steinerpedagogisia teemoja käsittelevä lyhytkurssi- ja luentosarja, jonka tarkoituksena on edistää ja elävöittää steinerkasvatusta Suomessa.
Yksi sarjan päätavoitteista on pedagogiikan syventäminen kouluissa, päiväkodeissa ja muissa yhteisöissä. Kenttätyön kokemusta ja teoriaa yhdistävät luennot sisältävät dialogisen elementin, sekä ajan salliessa käytännönläheistä ja taiteellista työskentelyä. Aiheet vaativat pohjatietämystä steinerpedagogisesta ihmiskäsityksestä, ja ne linkittävät steinerkasvatuksen länsimaalaisen ajattelun traditioon. Koulut ja päiväkodit valita ja tilata yksittäisiä aihetta.
Ivan Punzo
PEDAGOGISTEN PERUSTEIDEN VAHVISTAMISTA
● Alkuopetuksen päättyminen: oppimisen painotukset, minuuden suhde kehoon ja rubikonin ylitys
● Sydän on portti. Tunnekeskeinen ja esteettinen sivistäminen sielunruokana ● Sisäisistä kuvista ulkoiseen visuaalisuuteen: taulupiirustus ja visuaalisen taiteen tärkeys opetuksessa ● Steinerpedagoginen praksis: virtaavuuden pedagogiikkaa
● Sosialisaatiosta yksilöitymiseen: omaksi itseksi tuleminen yhteisenä matkana
IHMISKÄSITYKSEN JA PEDAGOGIIKAN VÄLISEN SUHTEEN SYVENTÄMISEKSI ● Luokan lukeminen ja hengittävyys
● Pedagoginen laki, sielun ekonomia ja hygienia
● Opettajan olemuksen vaikutuksesta oppilaisiin toisessa seitsenvuotiskaudessa
● Pedagogin sisäinen liike: kokonaisuudesta yksittäiseen ja takaisin kokonaisuuteen
● Minuuden kehollistaminen opetuksessa
● Steinerpedagogiikka historiallisessa kontekstissaan
● Kauneuden pedagoginen merkitys ja maailman kokeminen esteettisesti
● Eri perspektiivien yhteensointi ja kokonaisvaltainen ymmärrys
● Meta-steinerpedagogiikka: steinerkasvatuksen kardinaalit
Steinervihon mahdollisuudet lukiossa
Steinervihkoportfoliona? Mahdollisuudet eriyttämisessä? Mitä pitää ottaa huomioon?
Kaj Koskimies
Vapauden filosofian miniesittely
7 X 90 min tai 14 kertaa 45 min.
Tutustutaan Vapauden filosofia-kirjaan osallistavilla keskustelumenetelmillä ja tehtävillä. Jouni Kokko tai Outi Rousu
Vapauden filosofia- eurytmia
Jos Vapauden filosofia ei ole kokonaan tuntematon, voidaan kirjan käsitteitä syventää liikkumalla niitä ja katsomalla, kun toiset liikkuvat niitä.
Valmiit aihekokonaisuudet kappaleisiin 1-7, 9 ja 12.
3 X 45 min
Outi Rousu
Kehollinen oppiminen steinerkoulussa
Pedagogisen tutkimuksen uudet tuulet
Helsingin yliopiston kehollisen oppimisen projektien esittelyä. Steinerpedagogiikka ja kehollinen oppiminen.
Kirsi Aarbakke kuvataideopettaja, eurytmisti ja tohtorikoulutettava
Musiikin alkuopetus steinerkoulussa
Kristiina Kari
Käsityön luentoaiheita
Luentoaiheita:
· Käsityön tehtävä opetuksessa
· Ajatuksia käytännöllisistä ja teoreettisita taidoista
· Toiminnan reflektio
· Moniaistiset kokemukset
Lena Lietepohja
Käsityön opetus steinerkoulussa – lyhytkurssi
1. Esittely
2. käsityön merkitys eri ikävaiheissa opetussuunnitelman pohjalta a. vuosiluokat 1-3
b. vuosiluokat 4-6
c. vuosiluokat 7-9
3. estetiikka – muoto – väri – luonnonmateriaalit – materiaalien tuntemus– tekniikka. Lena Lietepohja
Steinervihon mahdollisuudet lukiossa
Steinervihkoportfoliona? Mahdollisuudet eriyttämisessä? Mitä pitää ottaa huomioon?
Kaj Koskimies
Eurytmia, ja eurytmian merkitys lapsille ja nuorille
Suositellaan 3-4 kerran sarjaa. Käsiteltävät luokat voidaan valita koulun kiinnostuksen mukaan. Teoriaa ja käytäntöä.
Jostein Aarbakke tai Outi Rousu
Inspiraatiota maalaukseen – sarja
koulun toiveiden mukaan
Kirsi Aarbakke
Eurytmiaa opettajakollegioille
joko taidekokemus liikkeen avulla Rumin runouteen
Jostein Aarbakke
tai Sosiaalisia harjoituksia
Outi Rousu
Watch, Read, Listen
Liity 900+ tilaajan joukkoon
Pysy ajantasalla kaiken suhteen mikä sinun tulee tietää.